Sidor

söndag 17 april 2016

Väväventyr.

Jag har fått nåt i huvet att jag ska testa väva, har sett på bloggar och Instagram att det finns en liten bärbar vävstol som kallas grindväv. Vad jag förstått av bilder och text är den lättare att varpa allt i grinden och ingen solv som tjorvar.
Pratade med mina systrar som har en betydligt större väverfarenhet än jag och vips mmsade en om en bordsvävstol för en spottstyver på Kupan.
Åkte förstås dit och köpte utan att ha tänkt på att jag aldrig varpat eller satt upp en väv själv tidigare, har haft en vanlig vävstol och vävt mattor och ranor för så där 25 år sedan. Den stog sedan på vindan i 20 år tills vi sålde huset och flyttade hit då gav jag bort den dammiga brädhögen, skulle aldrig väva mer.
Nu är jag ganska stolt över mig själv, har varpat, visserligen bara 50 trådar, med turkost bomullsgarn mellan en hatthängar i järn och ett dörrhantag och trätt och dragit upp väven alldeles själv. 
Lite mackel var det, fick göra om ett par gånger, men det funkar!!!





Första inslagen, nu är jag sur på mig själv att jag inte gjorde den bredare, men då kanske jag inte fått dit varpen ens.


Kan sy ihop tre på bredden till disktrasor eller nåt och det blir nog inte länge innan jag varpar nytt, bredare, flerfärgat bomullsgarn och testar göra en cowl eller halsduk.
Nu går jag till lillstugan och väver en stund innan hockeyfinalen nr 2 börjar.


Hockeystickning! Heja!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar